Skip to content

Välkommen till Radioblogg

11 mars, 2010

Ja, det är nog Radioblogg jag kommer att kalla den, nybloggen, med rubriken Det måste vara radion. Radio ska det handla om, och journalistik, och källskydd, upphovsrätt, arbetsmetoder och sånt som intresserar en radiojournalist. Jag upptäckte att jag vill höra fler röster än den vanliga kretsen journalister på jobbet, i facket, i publicistklubben. Vad tänker och tycker du som lyssnar på radion? Du som jobbar på radion i en annan stad? Du som väljer bort radion?

Jag hoppas att jag kan skriva så att du blir sugen på att kommentera, fråga, säga emot, debattera. Jag lovar inte att ändra åsikt, men jag lovar att lyssna.

Bloggrubriken då, Det måste vara radion, förtjänar väl en förklaring. För mig är radion självklar, jag älskar den som arbetsplats och som nyhetsförmedlare, som bärare av människors berättelser. Jag älskar att hata den där skvalmusiken som sätter sig i skallen på en så jag ett dygn senare undrar var tusan den kom ifrån, den där melodislingan som vägrar lämna mig ifred. Jag älskar att lyssna på gamla tonårsidoler, metal och punk, och vad kan passa bättre än Ebba Gröns gamla trallpunklåt Det måste vara radion – som förstås ironiskt nog blivit en radioplåga.

http://www.youtube.com/watch?v=jq-r1yscuq8

No comments yet

Kommentera

