Skip to content

Jag replikerar

13 mars, 2010

Börja med att läsa de tre första replikerna, Jardenbergs inlägg mitt svar och hans svar på det, om du inte redan gjort det.

————

– Jag uppskattar alltid samtalet, och väntar mig inte att du ska hålla med mig, eller att du ska byta åsikt. Det är att få ta del av hur en annan människa tänker, tolkar, resonerar som är det intressanta. Det var förresten inte meningen att tillskriva dig TU:s åsikter.

– Jag fattade att NPA/BBC handlar om att BBC anses för bra på att göra mycket men tydligen var jag otydlig i hur jag uttryckte det. Och jo, jag tycker att både BBC och svensk public service ska finnas både i de gamla eterformerna men också på många sätt och med massa extrabonus på andra plattformar

– När det gäller att släppa ”mitt” material till andra att förändra står jag fast vid min åsikt och bygger den på personlig erfarenhet. Den intervjuperson som har en känslig historia att berätta är verkligen inte alltid beredd att släppa den och sin röst till en så stor publik som möjligt. Tvärtom kan villkoret för att ställa upp vara att Ekot inte får materialet eller att man inte tar upp storyn i Studio Ett. Det kan handla om att inte vilja ha sin röst igenkänd av exmaken/släkten/förre arbetsgivaren, det kan handla om att man inte vill att historien ska rewritas i kvällspressen. Visst, även de 25 lokalradiokanalerna finns på nätet och kan snappas upp och återberätteras/rewritas men sannolikheten är ju lägre förstås.

– jag är inte i första hand, eller andra eller ens tredje, mest intresserad av kredd = att mitt namn ska finnas i anslutning till den intervju jag gjort. Tvärtom kanske ifall den förändras till något jag inte längre vill stå för. Första hand är förtroendet till intervjupersonen. Andra hand handlar om att så snart man tar över nån annans material finns risk för missförstånd, och att den bearbetade versionen helt enkelt är felaktig eller missvisande. Tredje hand handlar om att vara fristående från kommersiella intressen, jag vill exvis inte ha google-ads om passande läkemedel ifall jag intervjuar någon som lever med adhd/reumatism/whatever intill intervjun, eller att Phizer etc publicerar delar av mitt material på sin sajt. Åtminstone tre punkter som kan sammanfattas med trovärdighet.

– om jag ska gå in på den totala nyttan för samhället och kulturen behöver jag nog eget bloggutrymme :)

– jo, jag har en blogg och lever en stor del av mitt liv på nätet. Men då skriver och läser jag om andra saker och under annat namn. Jag får väl skaffa en till blogg, om journalistik och samhälle :)

————–

och nu tre veckor senare har jag gjort slag i saken

No comments yet

Kommentera

