Skip to content

Jardenberg svarar

13 mars, 2010

Börja med att läsa de två första replikerna, Jardenbergs inlägg och mitt svar, om du inte redan gjort det.

———- Joakim Jardenberg svarar  ———–

Tack för din kommentar, spännande läsning.

Men som du säkert förstår så håller jag inte alls med dig i frågan om hur ”ditt” material ska hanteras. Givetvis ska du ha kvar den ideella upphovsrätten, det är därför jag pekar till Creative Commons. Du ska alltid få kred för det arbete som är ditt i produktionen, men utöver det anser jag alltså att det ska vara fritt för oss alla att bruka och bearbeta. Så om Helsingborgs Dagblad vill använda en del av en intervju du gjort så ska det vara fritt fram för dem att göra det, liksom jag ska kunna göra det här på bloggen.

Alla de argument du tar upp har jag givetvis koll på, men ser dem på ett helt annat sätt.

I korthet

– Ja, det handlar om all public service. Inte minst SR/UR som har ett material som många skulle han nytta av att bygga på.

– Ja, SR har blivit tillgängligare och jag har bland annat här tidigare lyft på hatten för ert API. Men ni är fortfarande proprietära och slutna när det gäller distributionen och paketeringen. Det är det jag vill ändra på.

– NPA/BBC handlar om, tvärtom vad du verkar tro, att man anser att BBC gör för mycket, är för bra.

– Jag står alltså absolut inte på TU:s sida här, det har jag också skrivit om.

– Den du intervjuar vill förmodligen att så många som möjligt ska få höra storyn. Det är drivkraften bakom att ställa upp och berätta. Jag har själv varit med i radio ett otal gånger, tyvärr går de flesta inte att lyssna på längre eftersom ni anser er äga även mina ord. Jag kan inte ens presentera dem på min egen blogg. Inte i någon form.

– Jag skulle verkligen uppskatta om mina ord, i någon form, även nedklippt kom till nytta i andra verk. Om de blev en del av en annan historia. Det är ju så kultur fungerar. Du och jag resonerar onekligen annorlunda här, och jag tror det är en fråga om självbild och förståelse för kulturskapande.

– Du får alltid en länk tillbaka till din publicering, så den som vill kolla sammanhanget kan göra det.

– Du tar på dig rollen som tolk av vad publiken betalar för med sin avgift. Jag tror du har fel, och jag tror att samhällsnyttan, och bang for the buck, skulle bli oändligt mycket större om ert material blev tillgängligt.

– Till sist, skaffa dig en egen blogg och börja ta aktiv del av den här biotopen. Jag garanterar dig att om du tar dig an online-världen med öppna ögon tar det inte lång stund innan din uppfattning förändrats i den här frågan.

Och jag lever som jag lär: http://mindpark.se/mindpark-goes-creative-commons/ (se även högerkanten på den här bloggen).

No comments yet

Kommentera

