Skip to content

Min röst är inte en av de 50.000

13 mars, 2010

Jag funderade ett bra tag innan jag bestämde mig för att gå in i debatten i kölvattnet av debattartikeln som det nybildade nätverket Kulturskaparna publicerade på Svenska dagbladets Brännpunkt.

Detta skrev jag i alla fall på svarssajten Kulturskaparna.org – och mejlade till min förbundsordförande Agneta Lindblom-Hulthén, SJF

Min röst är inte en av de 50.000

Skrivet av Lillemor (inte verifierad) den tors, 03/11/2010 – 21:32.

Jag är en av de medlemmar som räknas in i siffran som sägs stå bakom nätverket Kulturskaparnas 50.000 upphovsmän och yrkesutövande konstnärer, artister, journalister. Men mig har de inte frågat innan jag blev kollektivansluten till ett nätverk som kräver att bredbandsbolagen ska ta ansvar för upphovsrättsskyddat material. Jag betackar mig för att bli pådyvlad den ståndpunkten.

Den intetsägande enkät som nätverket drar på stort som stöd för sina krav är ju patetisk. Företag ska utveckla fler och bättre lagliga alternativ till fildelning – är det ett mycket bra förslag? Eller ett ganska bra förslag? Ja, herregud om man fick önska så…

De andra frågorna, och hur Kulturskaparna argumenterar utifrån det, finns det mycket att säga om. Som journalist i public service nöjer jag mig med detta: Mina journalistiska verk som produceras på Sveriges radio ska inte betalas via nån bredbandsskatt, eller nåt abonnemang som betalas till bredbandsbolaget, inte heller ska ditt konsumerande av mina texter, ljud och bilder läggas ihop i potten trafikmängd som skulle kunna ligga till grund för en avgift.

Du betalar ju redan för mina verk och alla andra SR-journalisters, UR-journalisters och SVT-journalisters verk – via tv-avgiften. Jag personligen ska inte ha ett öre till utom den lön jag får för jobbet, det ingår i gällande avtal.

Så till vem skulle pengarna för public service på webben gå, tänkte Kulturskaparna, och i synnerhet då Journalistförbundets ordförande och Unionen-klubbarnas ordföranden på public service-bolagen?

Och hur tänkte Agneta Lindblom Hulthén, SJF, Kjell Cladin, SR, Tommy Eklund, SVT och UR-ordföranden, Unionen, när ni tog ställning åt mig och alla andra public serviceanställda i en kontroversiell fråga?

Om jag ska förlora jobbet eller bli omplacerad ska det åtminstone inte vara för en ståndpunkt jag inte har.

Det här hade jag ju tänkt skriva till Kulturskaparna.com, men de tycks inte vara så intresserade av dialog att de har ett debattforum eller en kommentarsfunktion. Jag hoppas att min röst är välkommen här bland de andra nio miljonerna rösterna, även om jag tar betalt för mitt jobb.

2 kommentarer leave one →
  1. morr permalink
    17 mars, 2010 22:24

    Klart din röst är välkommen här ;) … och hade du haft en ”Flattr-knapp” på din blogg hade jag till och med gett dig lite betalt för att du skriver så fint ;)

  2. 17 mars, 2010 22:34

    Oj, tack *rodnar*

    Fast jag är glad om folk betalar tv-avgiften, den finansierar ju inte bara På spåret och Melodifestivalsjippo utan även lön för lokalradions fotfolk ;)

Kommentera

