Skip to content

sverigesradio.se i nya kläder

25 mars, 2010

Så är då premiärdagen här. Nu ska sr.se bli sverigesradio.se och få ett nytt utseende.

Jag har redan skrivit fel på adressen två gånger i det här blogginlägget. Men själva namnet tänkte jag återkomma till senare.

Det nya utseendet på webbplatsen rullas ut under dagen. Redaktioner och lokala stationer migreras löpande.

Förstasidan är klar förstås http://sverigesradio.se/

Tanken med omgörningen är att det ska bli lättare att lyssna, att hitta och att söka.

Blev det så? Vad tycker du?

Vad blev bra?

Vad saknar du?

Det vore kul att höra dina spontanta intryck – och genomtänkta reflektioner!

Vill du lämna dina kommenterar direkt till Sveriges radio gör du det här.

Vår lokala sida P4 Västerbotten blir helt klar i kväll så jag kan inte kommentera hur den är att jobba med ännu.  Först ut ska vara P4 Östergötland klockan 12 och P4 Stockholm klockan 13, så där kan vi strax se hur det ser ut på riktigt när allt är klart.

Uppdaterat: Jahapp. Beröm på nya sajten kom Qvickt

Andra kommenterarer till nya sverigesradio.se kom redan i samband med förhandstitten för diverse medier.

Mikael Zakrisson tycker att SR missar chansen till förnyelse. Renare navigering, smarta och flexibla menyer, enklare att lyssna på radio. Lyssnarna i fokus, sas det. Men av det såg Zakrisson inte tillräckligt.

Zakrisson är webbchef på VA.se och Privataaffarer.se och kommenterar också adressbytet från sr.se till sverigesradio.se (det var inte meningen att jag skulle kommentera här men nu skrev jag fel igen).

»För mig som en gång i tiden var chef för en sajt som hette Ekonominyheterna.se och numera en som heter VA.se är det ju helt koko. Alla som kan något om internet vet värdet av korta URL:r. Men det har   jag redan skrivit om

Joakim Jardenberg skrev också efter pressvisningen, en utförlig genomgång som är klart läsvärd, Samtal om nya sr.se – eller rättare sagt sverigesradio.se

»Sammanfattningsvis ett gediget arbete och en schysst sajt. Doberman är duktiga. Vore det 2007, innan mobilen exploderade, innan vi var över tre miljoner aktiva på facebook, innan det blev en självklarhet att sätta ett öppet API i fokus – så hade jag varit helt nöjd. Men nu är det tre år för sent att lägga fram en schyssst sajt. Idag förväntar jag mig mer av SR och här kommer lite förslag på vad jag skulle vilja se. I all välmening, alltså.«

Uppdaterat: Vår lokala del av sverigesradio.se har migrerats för en liten stund sedan.

Jag ska nog gå hem nu.

2 kommentarer leave one →
  1. tomas kindahl permalink
    1 april, 2010 12:14

    > Blev det så? Vad tycker du?

    Nej, flashen segar ner min browser. Det blev en riktig djupdykning: det suger förträffligt.

    > Vad blev bra?

    Ingenting.

    > Vad saknar du?

    Att sajten går att surfa. Som nu är så tar det kanske 1/6 till 1/2 sekund för en scrollning (ett tryck på pilnerknappen) att ge effekt i att rulla c:a 4-5 textrader. Det går alldeles för långsamt, och jag avstår hellre.

    • 1 april, 2010 15:35

      Oj, ditt svar borde verkligen stämma till eftertanke hos webbutvecklarna.

      Det spelar ju inte mycket roll hur webbplatsen ser ut, ifall funktionen är så mycket sämre att folk väljer bort oss!

      Jag skickar in din kommentar till gänget bakom sverigesradio.se så får vi se om de svarar, och hur.

      Tack för dina synpunkter

      /Lillemor

Kommentera

