Skip to content

SJF-basen pekar på TU

26 mars, 2010

Ännu en gång får jag mer frågor än svar när min förbundsordförande går ut och debatterar som ordförande för Svenska journalistförbundet och som talesperson för nätverket/lobbyorganisationen Kulturskaparna.

Agneta Lindblom-Hulthén skriver en debattartikel i Medievärlden TU ser journalistik som industriproduktion. Detta som någon sorts förklaring till varför SJF engagerat sig i Kulturskaparna.

Istället för att diskutera varför det är det är okej att slåss för upphovsrätten tillsammans med de andra organsitionerna i Kulturskaparna utan att ta diskussionen om vilka risker nätverkets förslag och idéer skulle kunna ha för källskyddet.

Och så dras Tidningsutgivarna in i retoriken. Eftersom TU:s medlemmar ibland ifrågasätter och utmanar den individuella upphovsrätten så måste journalisterna slåss för den saken tillsammans med andra. Ungefär så tolkar jag artikeln.

Men något nytt hittar jag inte.

Istället pekar SJF-basen med ett anklagande finger på Tidningsutgivarna.

»Jag har heller inte riktigt klar för mig var TU står i frågan om otillåten kopiering på nätet. För något år sedan i en debatt som hölls i riksdagshuset lanserade Anna Serner idén att illegala fildelare skulle spåras via Ip-nummer . Det har varit tyst i den frågan från TUs håll sedan dess, så det är möjligt att organisationen bytt åsikt.

Journalistförbundet har av integritets- och källskyddsskäl varit emot användning av Ip-nummer i jakt på upphovsrättsintränglingar.«

Greppet är välkänt, från politiken, företagsvärlden och sandlådan. Om jag inte har något att komma med själv kan jag alltid peka på nån annan.

Men han då! Det va ju han som börja! Å han är ful å dum oxå!

Just det. Jag glömde ju. Om Tidningsutgivarna är elaka så kan ju SJF inte vara annat än godhetens förkämpar.

Vad tänker du när du läser Agnetas text?

Vad tänker du om min tolkning?

No comments yet

Kommentera

