Skip to content

Om tio år

4 juni, 2010

…Under arbete..

 

Jag fick en fråga som fick mina små grå att arbeta.

Vilken är den största förändringen som skett i medievärlden om tio år?

Min första tanke, jamen herregud, hur ska jag veta? Jag tar dagen som den kommer och vet inte ens vad jag ska äta till middag i dag…

Nå, efter att ha styrkt mig med kinakrogens buffé började jag tänka. Och pratade med 22-åriga Viktor, och med radiokollegan Anders.

För tio år sedan, när jag var ny journalist, garvade jag åt den som spådde tidningens och bokens död. ”Man kan ju inte ta med sig datorn i sängen”. Nu ligger jag i sängen och skriver på 12″-laptop, lyssnar på Black Sabbath via Spotify, kollar nyhetsflödet i rss-läsare och twitter.

Om tio år tror jag att mediekonsumenten ännu mer än i dag vill ha vad hen söker omedelbart och överallt. Det kan betyda att radio- och tv-kanaler som de tablålagda flöden vi känner inte längre finns – vem vill vänta på Ekot kvart-i-fem?

Min tio år gamla bilradio låter mig välja fram trafikinfo och nyheter, därutöver lyssnar jag på egenvald musik. I dag kan jag välja bort tv-reklam, hårddiskinspelaren gör mig mindre beroende av tablån och filmer hyr jag via bredband.

Om tio år tror jag mediekonsumenten väljer sitt eget flöde och fyller det med nyheter, film, debatt, humor, dokumentär, barnprogram. Online på beställning, nedtankat till egen hårddisk, kanske prenumererat som den gamla radiotidningen, att se/lyssna/läsa när man vill, vid skrivbordet på jobbet, tv:n hemma, mobilen på bussen.

Ooops, nu måste jag springa, skriver mer i kväll

Det här blev i alla fall svaret jag skickade iväg till Framtidsutredningen och den interna tidningen.

»Om tio år tror jag att mediekonsumenten ännu mer än i dag vill ha vad hen söker omedelbart och överallt. Det kan betyda att radio- och tv-kanaler som de tablålagda flöden vi känner inte längre finns – vem vill vänta på Ekot kvart-i-fem? Mediekonsumenten skapar sitt eget flöde av nyheter, film, kompiskonversation, musik, debatt etc, online i realtid eller beställt att ta del av när man har tid. Reklamen är självklart skräddarsydd utifrån dina nätvanor och vad du för tillfället ser/hör/läser, och den som har råd köper sig fri från reklamen. Konnässörer, samlare, undergroundgrupper håller old school-fanan högt och lägger boken på nattduksbordet, köper/säljer vinyl på auktion, och skickar demos på kassettband mellan varandra. Men kommer radion att ha den kultstatusen, att tillräckligt många vill betala för kanalerna?«

Vad tror du blir den största förändringen som skett i medievärlden om tio år? Hur tror du radio och tv utvecklas? Vilken blir public service roll?

No comments yet

Kommentera

