Skip to content

SR fällt för Facebookreklam

8 september, 2010

Radio  och tv är inte längre analoga vågor av ljud och bild in i din apparat i köket, vardagsrummet och bilen. Radio och tv finns överallt; på bussen, älgjaktspasset, gymmet, skolkorridoren. Överallt där det finns tillgång till internet, där finns vi. På egen webbplats förstås, men också på andra plattformar. Youtube, Facebook, Twitter  för att nämna några.

Eller, vänta, får jag det? Nämna företagens, varumärkenas namn?

Jo, det får jag.

Men jag får inte uppmana publiken att söka upp Sveriges radio på andra webbplattformar.

Det avgjordes i måndags av Myndigheten för radio och tv (tidigare Granskningsnämnden för radio och tv, nu sammanslagen med Radio- och tv-verket i nytt uppdrag).

Att uppmana publiken att gå med i en grupp, bli fan, eller säga sin mening på pulic service-programmets Facebooksida går över gränsen. Detta är otillbörligt gynnande av kommersiella intressen, enligt beslutet där dock nämndens ordförande var skiljaktig och ville fria.

”Vid bedömningen av om en vara eller tjänst framhävs på ett otillbörligt sätt får beaktas om graden av fokusering och exponering varit redaktionellt motiverad utifrån ett informations- och underhållningsintresse hos tittarna.”

Däremot friades ett program som upprepade gånger nämnde public service-programmets närvaro, och publikens närvaro, på Facebook och Twitter.

”Granskningsnämnden anser att det måste vara möjligt för SVT/SR att vara aktiv på olika plattformar och sociala nätverkssidor, och även att hänvisa till dessa i programverksamheten.”
Public service ska vara en reklamfri zon. Den som tittar på Sveriges television, lyssnar på Sveriges radio och läser på våra webbar ska veta att vi inte är beroende av andra företags stöd i form av reklam. Att vi inte behöver vara rädda att förlora reklamkontrakt ifall vi granskar ett företag hårt. Att vi inte nämner ett företags förträffliga produkt för att företaget just skänkt en binge prylar vi får tävla ut, eller för att företaget bjussar på gratis entré till konserten eller finlandsresan.

Men det betyder inte att vi inte får prata om företag, nämna varumärkens namn, i positiva ordalag. I många fall är det förstås en fördel för företag bara att synas och bli omnämnda i massmedia även om nämnandet är neutralt. Företagen blir gynnade, vilket är tillåtet enligt reglerna för publice serviceprogrammen. Därmot får vi inte otillbörligt gynna.

”De upprepade uppmaningarna att besöka Facebook medförde dock en sådan fokusering på forumet som gick utöver vad som kan anses vara motiverat av detta informations- och underhållningsintresse. Granskningsnämnden anser därför att Facebook framhävdes på ett otillbörligt sätt i strid med bestämmelsen om otillbörligt gynnande av kommersiella intressen i radio- och TV-lagen.”

Det gäller att hålla tungan rätt i mun

”Debattens vågor om vårt reportage går höga på Twitter, så här säger en lyssnare…”

”Lyssnare har frågat på vår Facebooksida om…”

Är de okej?

”Säg din mening om vårt reportage på Twitter @SR_valet2010”

”Var med och tävla på vår Facebooksida…”

Inte okej?

De två besluten från Granskningsnämnden tar hänsyn inte bara till

* om det förekom uppmaningar till publiken att vara aktiva, ta ett beslut att gå med i en grupp till exempel, eller om informationen var passiv, här har det kommit in frågor

* utan också hur många gånger företaget/varumärket användes,

* och om det var motiverat av underhållnings- eller informationsintresse.

För mig som medarbetare i public service, på en lokal radiostation, känns gränserna inte helt glasklara. Och det finns bara ett sätt att gör dem tydligare.

Anmäl oss.

Granskningsnämnden och enbart granskningsnämnden kan sätta ribban för vad vi får säga i radio och tv. Ju fler beslut desto enklare för redaktionerna och ansvarig utgivare att se var gränserna går.

Intressant nog har jag inte sett något beslut som avgör vad vi får säga på vår egen webbplats. Hur många länkar till Youtube får jag lägga innan gynnandet blir otillbörligt? Får man uppmana ”Klicka här” för att komma till vår Facebooksida?

Hur tänker du?

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: