Skip to content

Sveriges radio håller kurs i källskydd

1 december, 2010

Sedan regeringen lade fram datalagringsdirektivet för några veckor sedan har debatter om digitalt källskydd poppat upp här och var. Emma på Opassande ställde frågan Hallå alla journalister, hur är det med källskyddet? Jag hakade på och blev inbjuden att skriva på Second-Opinion Källskydd är en överlevnadsfråga. Svenska journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén radar upp de protester och remissyttranden SJF gjort angående lagförslag/lagar som hotat/hotar källskyddet. Och så kommer hon med en utmaning:

– Journalistförbundet är med som en del av journalistbranschen och verkar för att vi ska kunna skydda våra källor på bästa sätt. Men för att vi ska få full effekt måste de stora mediearbetsgivarna och utgivarna ut på banan. Vem av Jan Scherman, Eva Hamilton, Mats Svegfors, Jan Helin, Thomas Mattsson, Martin Jönsson och Gunilla Herlitz, för att nämna några, är först med att berätta vad de har gjort och gör för att hjälpa sina anställda att skydda sina källor på det sätt grundlagen föreskriver? undrar och uppmanar Agneta Lindblom Hulthén, ordförande Journalistförbundet.

Om det är några av de stora mediearbetsgivarna som svarat, i debattartikel, blogg, radio-/tv-debatt eller på annat sätt så har det i alla fall gått mina ögon och öron förbi.

I morse när jag kom till jobbet fick jag i alla fall en sorts svar, på Sveriges radios intranät fanns en puff för att anmäla sig till en kurs i källskydd.

Skydda dina källor

Vet du hur lätt det är att spåra din kommunikation via internet, mejl och mobiltelefon? Lär dig hur du skyddar våra källor och vårt arbetsmaterial i vår digitala värld. För källornas skull. Och din egen.  Välkommen på lunchkurs 7 eller 14 december.

Vi bjuder på lunchmacka! Mer info och anmälan på Utbildningsplattformen (länk fungerar endast inom SR:s nätverk)

Det här är ju inte första gången som SR håller kurs i källskydd. Under 2008 gjordes en utredning om digitalt källskydd, och Lotta Kjellin som var projektledare skrev i maj 2008:

arbete har påbörjats till en utbildningsdel som skall vara med i ordinarie utbildningar och till en Verktygslåda på Utbildningsplattformen.

Reporternätverket och nyhetscheferna har redan på sina möten börjat diskutera Digitalt Källskydd. De är mycket engagerade.

Delar av det som tas upp i utredningen finns med i SR Handboken.

Kommande aktiviteter:

Vid planering av utbildningar skall vi samarbeta med projektet den mobila arbetsplatsen.

Införskaffning av låsbara skåp, se till att kontantkortstelefoner finns tillgängliga m.m.

Förnya SR IT-säkerhetspolicy.

Beslut om vilka verktyg som SR skall använda ( t ex krypteringsprogram).

Eventuellt en engångssatsning som ger personalen på SR ökad medvetenhet kring ämnet. T ex kan frågor på varje arbetsplats diskuteras kring vad digitalt källskydd innebär och hur det kan beröra medarbetares arbetsuppgifter. 

Vilka av punkterna som kan prickas av som genomförda, eller återkommande uppdaterade, har jag inte koll på. Vissa detaljer, som att reporternätverket har fått utbildning, men att vi på SR Västerbotten fortfarande inte har någon oregistrerad kontantkortstelefon, vet jag dock.

Hur är det på din arbetsplats? Och har du sett svar från mediearbetsgivarna?

5 kommentarer leave one →
  1. 1 december, 2010 17:51

    Hej igen!

    Visst är det jättebra att utbilda journalister i källskydd, men glöm inte bort att skriva kritiska reportage om den lagstiftning som gör utbildningen nödvändig.

    Jag och många med mig skulle uppskatta något enormt om det så att säga tog hus i helvete och det blev ett riktigt mediedrev mot dessa lagar, som sannerligen inte hör hemma i en fungerande demokrati. Både folk och politiker behöver ett ordentligt uppvaknande.

  2. 2 december, 2010 10:20

    Jag håller med, ett uppvaknande behövs verkligen.

    Jag har inte glömt frågan – varför skriver vi inte, varför berättar vi journalister inte vad som håller på att hända med våra medborgerliga rättigheter. Endera dagen blir det en till bloggpost i frågan.

    • 2 december, 2010 10:29

      Ok, ursäkta att jag hoppar och studsar lite, jag tycker det är jättebra att du uppmärksammar frågan!
      ;-)=

      När jag försökte skicka den här kommentaren första gången fick jag ett meddelande:

      ”Du postar kommentarer alltför snabbt. Sakta ned farten.”

      Öööhhh… är detta någon funktion du (medvetet) lagt in i bloggen?

      • 2 december, 2010 11:06

        Oj, nej det är inte någon funktion jag lagt till – eller var medveten om!

        För mig får du gärna kommentera hur många gånger som helst.

        Vid närmare eftertanke – kan det vara Akismet som bråkar? Jag kollar om jag blir klok på det

Trackbacks

  1. Tweets that mention Sveriges radio håller kurs i källskydd « Det måste vara radion -- Topsy.com

Kommentera

