Skip to content

Nätfolk räddar liv

24 januari, 2011

Näthatet hade jag tänkt skriva om, och samlade länkar om twitterbråket kring Marcus Birros krönika och Expressens artikelserie om näthatet. Fast nu känns den tänkta bloggtexten irrelevant. Vad spelar några hetsiga dramatiska uttalanden i det mediala scenljuset för roll när det pågår riktiga draman på liv och död alldeles intill fast utan löpsedelsrubriker?

Under några söndagstimmar fungerade nätet – bloggvärlden och Twitterville – som en larmkedja, ett rådgivningsforum, en sambandscentral, en teknisk support och ett debriefingteam.

Det här var tweeten som jag snappade upp

Vet  du vem det är? Kan du ta reda på ip-numret? Fråga polisen om råd, ring SOS om det är akut.

Råd, kommentarer, frågor och stöttande ord strömmade in medan Cattis försökte få tag i någon ansvarig för sidan där kommentaren fanns. Hon sökte kontakt med personen som skrev kommentaren om självmord, lade upp länkar där det finns hjälp att söka och nån att prata med, och hon kontaktade polisen.

Cattis/@catify berättar hela historien på sin blogg På riktigt, och skriver om upplösningen.

Okej, då är det alltså inte ”bara hetsare” därute, det finns alltså mängder av människor som faktiskt agerar! Vi lyckades få kontakt med personen ifråga och hoppas nu att han/hon får den hjälp han/hon så väl behöver och väljer livet istället! Jag kanske agerade i onödan den här gången, men better safe, than sorry och man kan aldrig överväga att skita i ett så tydligt rop på hjälp, bara för att det kanske inte är allvar – inte enligt mig i alla fall!

Jag håller förstås med Cattis, man ska agera. Att personer som talar om självmord inte kommer att gå till handling är en myt.

I samband med något reportage för något år sedan gjorde jag en lista med telefonlinjer, länkar och kontakter som förebygger självmord, den länken skickade jag till Cattis. Det finns också en folder med Psykisk livräddning för den som tänker på självmord.

Det är tre gånger så många som dör genom självmord än som dör i trafiken. Ändå vet många av oss mer om hur man hjälper någon som skadats i en bilolycka än om hur man bemöter den som är i psykologisk kris, som tappat orken och som behöver psykologisk livräddning. Men det stödet finns i telefonlinjer, inom den psykiatriska vården och i föreningar. Vi har samlat telefonnummer och länkar (här nedan).

Medmänsklighet och kärlek, likväl som irritation och hat, finns där det finns människor. Nätet är varken ont eller gott, det blir vad vi människor gör det till. Nätet är kommunikation. Det går snabbare än insändarsidan att nå ut med sin kritik, men det går också snabbare att komma fram med hjälp och stöd.

————————-

Uppdaterat 11:40

Kul att så många uppmärksammat historien om psykologisk livräddning på nätet!

Lite ironiskt, på ett kul sätt, att historien jag berättade som en motvikt mot det förmenta näthatet som publicerat i bland annat Expressen, i dag toppar Expressenjournalisten Niklas Svensson daily.

Paper.li är en tjänst som sammanställer länkar ur ett twitterflöde och visar små aptitretare som en sorts nättidning. Vilka länkar som väljs ut och på vilka meriter har jag ingen aning om.

Jag har förresten också en daily, baserad på de drygt 200 personer och nyhetstjänster som ingår i mitt flöde.

————-

Uppdaterat 16:29

Denna historia gav också upphov till en nyhet i Sveriges radio Västerbotten

——————-

Mer uppdatering

Hela cirkusen med näthat som startade med krönikan om den rullstolsburna flickan – som var en del i en tv-inspelning för TV 3 Varning för barn, skriver Dagens Media

6 kommentarer leave one →
  1. 24 januari, 2011 06:42

    Fint!
    Jag kan meddela att jag haft kontakt med personen och att det nu finns stöd och samtalshjälp kring denne!

    Tack för allt gensvar jag fick och jag vet att detta inte är enda gången nätet räddar liv, det sker dagligen!

  2. 24 januari, 2011 07:14

    Underbart att höra, hoppas detta blir en vändpunkt för personen!

    Hoppas att fler som läser och hör om detta själva vågar be om hjälp, vågar ingripa för nån annan.

    Vi behöver lite mer nätkärlek i verkligheten

Trackbacks

  1. Tweets that mention Nätfolk räddar liv « Det måste vara radion -- Topsy.com
  2. Det bästa jag har gjort är att börja twittra! « PåRiktigt
  3. Första Hjälpen i din Bokhylla! « PåRiktigt
  4. Det bästa jag har gjort är att börja twittra! | PåRiktigt 2.0

Kommentera

